torsdag den 21. juni 2012

Besøg fra Danmark + tur til Hoi An

Så kommer der endnu et livstegn fra Hanoi, hvor vi med under tre uger tilbage, er ved at kunne smage den danske mad igen. Menuønskerne er også allerede sendt hjem for de første par dage, hvor jeg blandt andet ser frem til grillet steg, nye kartofler, jordbærkage, tomatsalat, morgenbrød m.m. :)

Sidste uge startede ellers godt med provianter fra Danmark som Lisa og Stephan havde taget med til os og som I kan se, havde de heldigvis taget rigeligt med. Især rugbrød, ost og knækbrødet faldt i god jord :)
Den første dag slappede vi bare af ved poolen, da de forståeligt nok var lidt brugte ovenpå flyveturen og derefter tog vi ind til den gamle bydel og spiste samt gik lidt rundt.

Tirsdag efter at vi havde været i praktik, tog vi igen ud til poolen, da det var mega varmt, tror også varmen kom lidt bag på dem begge, men de overlevede da :) Om aftenen var vi alle inviteret ud til Lisa's fætter og kone og spise, hvilket var rigtig sødt af dem, da det var første gang at Lisa mødte dem. Her var hele familien samlet både store og små, og vi fik diverse lækre retter. Har endnu engang erfaret, at den vietnamesiske mad er bedst, når den er hjemmelavet. Det var virkelig god mad og rigtig hyggeligt at se endnu et vietnamesisk hjem, så mange tak til dem.
Efter vi havde spist, tog vi ind til byen til en hyggelig bar og fik en lille cocktail og her kom børnene også med, selvom at klokken var 22 eller så noget. De vietnamesere de sover sq ikke særlig meget!

Hoi An
Onsdag efter praktik, stod den på pakning, da vi om aftenen skulle flyve til Da Nang (det ligger ca 45 min fra Hoi An) og flyveturen tog heldigvis kun 5 kvarter. Vi var fremme ved hotellet ved 22.30 tiden, så efter vi havde fået vores værelser, gik vi bare i seng, så vi var friske til næste dag.

Torsdag
Den første dag lejede vi cykler, da trafikken i Hoi An slet ikke kan sammenlignes med den i Hanoi. Vi prøvede ellers at leje motorbikes, men da vi fortalte, at vi ikke havde kørt på dem før, sagde de at vi hellere skulle leje cykler. Her cyklede vi til stranden og var der nogle timer, hvilket var super lækkert.

Fredag
Havde vi booket en tur til cham island, hvor vi skulle ud og dykke. Vi blev hentet i bus ved 8 tiden, hvorefter vi skulle sejle ca en time.

Efter sejlturen stod den på snorkling i en time ca. Lisa havde taget et undervandskamera med, så vi glæder os meget til at se billederne. Her så vi mange forskellige fisk, søpindsvin, søpølser, koraller og vi holdte endda også en blå søstjerne.

Efter at vi havde snorklet sejlede vi hen til stranden Cua dai beach, hvor man enten kunne vælge at ligge og bade eller at komme over og se en landsby først og herefter ligge ved stranden. Lisa, Stephan og jeg valgte at tage hen og se landsbyen først.
Her er vi på vej ud til landsbyen

Her ses lidt af landsbyen, hvor der ca. 2500 mennesker

De var flere steder igang med at tørre fisk, da de fra oktober - februar ikke kan sejle ud og fiske pga. vejret. Så i denne periode lever de af tørrede fisk.

Efter at vi havde set landsbyen, skulle vi gå tilbage til stranden i bagende sol i kuperet terræn. Det tog ca. en time, så det var rigtig lækkert med en dukkert, da vi endelig nåede frem.

Cua dai beach i Hoi An

Efter at vi havde spist fælles frokost, stod den på afslapning i hængekøjerne på stranden inden at turen gik tilbage mod land

Vi sluttede aftenen af på restauranten Cargo, hvor de havde mere velkendt europæisk mad. Det var rigtig godt.

Lørdag
Havde vi tilmeldt os et madlavningskursus, hvor vi skulle lære at lave fire vietnamesiske retter. Her blev vi hentet 8.30 på hotellet, så det var ikke noget med at sove længe på den ferie! :)

Vi startede med at tage på et stort markedet, hvor vi købte alle de ingredienser, som vi skulle bruge

Tror ikke at den var gået hjemme i Danmark. Vores Guide fortalte os, at vi skulle være glade for at vi havde valgt et tidligt madlavningskursus, da varerne var mest friske her, da de ligger sådan her hele dagen!

Efter indkøbsturen blev vi sejlet ud til en lille ø, hvor der engang havde ligget et resort og det var her, vi skulle lave maden.
Vi blev alle iklædt disse flotte hatte, da vi endnu ikke var helt klar til at gå igang med maden. Vi skulle først ud på en lille tur på øen, hvor vi så et par huse og blandt andet skulle male mel samt lave rismælk, som vi skulle bruge senere.
Efter turen rundt på øen, var vi nu klar til at kaste os over kødgryderne. Vi startede med at lave en suppe, som på vietnamesisk hedder pho.

Den næste ret vi skulle lave, var friske forårsrulle "Goi Cuon"

Herefter skulle vi kokkererer var Banh Xeo. Det er en vietnamesisk pandekage med svinekød, rejer og friske urter

Her ses den sidste ret som er Bun Bo Nam Bo alla' Stephan. Det er en slags kødsalat
Søndag
Den sidste dag i Hoi An startede med at cykle forbi alle skrædderne, da vi også fik syet tøj og sko her. Jeg fik syet er par sandaler + tre kjoler, hvoraf den ene er gulvlang. Det viste sig dog bare ikke at være helt så ligetil, som vi havde håbet. Tror vi var forbi skrædderne fire gange, før tøj og sko passede og var i den model, som vi ønskede, da de nogle gange lavede om på den bestilte model.
Herefter stod den på afslappende massage samt cafebesøg, inden at vi atter skulle hjem og pakke før afrejse. Vi kørte fra hotellet kl 4 mandag morgen, da vi endnu engang skulle flyve kl 6!!
Vi kom ind i flyet som planlagt, men før at vi nåede at lette, fik vi besked på at forlade flyet igen pga. tekniske problemer. Det resulterede i, at vi måtte vente 3,5 time i Hoi An lufthavn!! Så meget vores held på den her tur! :) Da jeg kom ud på hospitalet og fortalte det, sagde at, at vietnameserne kalder Vietnam Airlines for "Sorry Airlines" pga. de mange forsinkelser og aflyste afgange, hvilket jo faktisk var meget sjovt :)

Mandag
Efter at vi var kommet hjem ved frokost tid, stod den på shopping i Hanoi City inden at vi om aftenen skulle ud og spise på Sen med Lisa familie. Vi mødtes med Jonas Katrine's kæreste i lufthavnen, som skal være hos os den næste 1,5 uge, hvilket betød nye forsyninger fra Danmark :)

Efter at vi havde spist, tog vi ud og sang karaoke. Det var et vildt fedt sted, hvor vi havde et rum for os selv, med øl, snacks og frugt på bordet og hver gang vi havde taget en tår af glasset, kom der en og fyldte op igen.
Tirsdag
Var Lisa og Stephan's sidste dag, så den stod på det sidste shopping, lidt afslapning samt pakning.
Efter de er taget hjem, har hverdagen igen indfundet sig med praktik, middagslur, blogskrivning, vasketøj m.m.
Vi bliver her i Hanoi for at få shoppet samt set det sidste, inden at vi fredag d. 29, rejser mod Ho Chi Minh City og Phu Quoc inden at vi mandag d. 9 juli rejser mod Danmark igen.