lørdag den 5. maj 2012

Så gik turen til sapa

Så er endnu en begivenhedsrig uge gået, som denne gang har bestået af praktik, pool samt en rigtig flot og hyggelig tur nordpå til Sapa mountains.
Nedenunder har jeg skrevet en lille kort oversigt over, hvad vi har lavet de forskellige dage :)

Mandag
Startede på Bach Mai hvor Mia i dag skulle gå sammen med mig, da hendes vejleder ikke var der og der var faktisk rigtig rart at kunne gå og reflektere sammen over det man så. Så til andre studerende vil jeg måske opfordre jer til, at overveje at søge praktik på samme afdeling.
Mandagen bød på en vaginal fødsel, hvor jeg har observeret endnu en forskel fra Danmark. I Vietnam får alle kvinder et "lille klip" inden første presse-ve og hvis barnet ikke er ude efter denne ve, får de endnu et "lille klip". Denne procedure har jeg snakket med lægerne om og de sagde at de godt vidste, at det ikke altid var nødvendigt, men sådan var proceduren og sådan havde de altid gjort.
Derefter så vi 2 kejsersnit og her var selve operationsproceduren stort set den samme som derhjemme, men den sterile procedure var ikke helt den samme. Der var 2 åbne døre indtil operationsstuen og sengelejet blev ikke skiftet mellem operationerne og de tager ikke helt sterile handsker på ligesom vi gør det, men deres måde virker til at fungere for dem og det er jo det vigtigste.

Men det der gjorde størst indtryk på mig var, at moderen først ser sit barn om aftenen, efter hun har fået kejsersnit kl. 11 om formiddagen. Og i Danmark gør vi jo  meget ud af, at babyen skal så tidligt op hos moderen som muligt og helst blive hos moderen, for at få skabt mor-barn-kontakt.

Tirsdag
Havde vi fri fra praktikken pga. den nationale helligdag, så vi brugte morgenen på at finde en pool som vi kunne komme og bade i og vi fandt langt om længe en på Army Hotel, som vi kunne bade i hele dagen for 20 kr. Det var rigtig rart, da det var 43 grader den dag!

Her mødte vi også 3 andre danskere, som var på backpacking. Først havde de været på filippinerne, nu var de i Vietnam og skulle slutte deres rejse af i Thailand, det var nu meget sjovt lige at snakke lidt dansk med nogle andre.

Onsdag
Var vi igen tilbage på hospitalet, hvor Katrine i dag  fulgte mig, da hendes vejleder ikke var der. Her så vi en masse graviditetsscanninger, hvor selve scanningsproceduren fuldstændig var den samme som derhjemme. Men omstændighederne var dog ikke helt de samme, da de andre gravide sidder med inde på scanningstuen og venter + at lægen ikke viser skærmen/billederne til den kommende mor eller fortæller hvad han ser. Derudover må den kommende far heller ikke komme med til scaningerne i Vietnam.

Her sidder og jeg og snakker med Hue', en rigtig sød pige, som venter sit andet barn. Hun kunne også lidt engelsk og gav mig hendes email, så jeg kunne sende billederne til hende.

Efter et par timer i scanningsrummet, var vi med i medicinrummet, hvor jordmoderen skulle give medicin til dem der var indlagt med komplikationer i graviditeten. De var blandt andet indlagt med forhøjet blodtryk, diabetes m.m. Og til forskel fra Danmark skal patienterne her skrive under hver gang at de modtager medicin, jeg tror det hænger sammen med, at de hernede selv betaler for deres behandling, og de giver også antibiotika direkte ind i venen hernede.

Efter praktik tog vi over til Army hotellet og lånte poolen :)

Torsdag
Torsdag var det så min tur til at se en af de andre afdelinger og jeg tog med Mia op på intensiv og fulgte hende. Her gik vi sammen med 2 læger som viste os deres patienter, samt fortalte hvorfor de var indlagt og hvad planen var med dem. Det er nok det tætteste jeg har været på en stuegang hernede. Undervejs skulle Mia og jeg også udføre glasgow coma score, selvom det ellers er lægerne der udføre dette hernede. Derefter gennemgik Mia's vejleder nogle af afdelingens procedure med os, det var fx håndhygiejne, pleje af sonde, katetre osv.

Efter praktik tog vi hjem og pakkede og kl 21.50 gik turen mod Sapa med tog og til andre turister SØRG for at have tømt jeres blære og mave inden i stiger på toget, da toiletterne fra en scala fra 1-10 = - 3!!!
Her er vores sovekabine og det var faktisk okay, men da det gik op for os, at vi skulle sove sammen med en dreng, var vi ikke helt tilfredse. Men det vendte dog hurtigt at vi så nogle af de andre typer på toget, så var vi måske meget glade for at have en dreng inde hos os, hvis vi nu blev rullet!! Der var heldigvis også lås på døren, så det var sikkert nok. Og det er Tim fra England, som har boet 2,5 år i Japan, hvor han underviser børn.

Sapa
Kl. 6.30 om morgenen var vi fremme i Sapa og skulle derefter køre en lille time i bus, før vi var fremme på Sapa Summit hotel, som var et fint hotel med et toilet der får en 9'er samt den dejligste have. Her fik vi morgenmad og kl. 9 startede vores første 3 timers lange vandretur op og ned i bjergene i 43 graders varme og sol fra en skyfri himmel. Vil sige til andre at det var nok, når man ikke er vant til dette terræn, har i hvert fået en helt anden respekt for cykelrytterne i Tour de france nu! :)
Næste dag var vi ude på en vandretur på lidt over 4 timer og her viste vejret sig fra en bedre side, der var det kun omkring 30 grader og lidt overskyet med regn, så det var ikke så slemt. Her spiste vi også lokal frokost i en lille landsby, det var meget hyggeligt, hvor børn og dyr gik frit omkring. Men det bedste ved Sapa var først og fremmes roen. Storbyens larm var skiftet ud med naturens egne lyde samt der var frisk luft vi kunne indånde.

Her er vores hotelværelse

Her ses nogle af bjergene, det højeste bjerg tog 3 dage at gå op af.

Der er simpelthen så mange søde børn i Vietnam, måske vi kan få plads til hende her derhjemme skat?? :)

I en af landsbyerne så vi Vietnametisk dans og musik

De lokale som fulgte os på turen var utrolig søde til at hjælpe en ligeså snart det gik stejlt nedad og naiv som jeg er, troede jeg, at de gjorde det for at være flinke. Men NEJ, ligeså snart vi var nået frem til hvor vi skulle spise frokost, begyndte hun med "buy something for me, I helped you"! Og det kunne min samvittighed jo ikke bære, så jeg købte 2 små armbånd til 25.000 = 7kr

Her ses vores søde guide, hun har 7 søstre og 1 bror, da alle her i Vietnam helst skal have en dreng, da det er ham der bliver hjemme og passer sine forældre, når de bliver gamle. Pigerne skal imens passe deres svigerfamilie.
Her står vi alle 3 foran et springvand nede i en dal

Her sidder en kone og væver i en af landsbyerne